неділя, 11 березня 2018 р.

Засідання методичного центру вчителів англійської мови «Організація педагогічної діяльності вчителя на уроках англійської мови "

Хід проведення
1. Заступник директора. 
         Доброго дня, шановні колеги. Сьогодні я запросила вас на нетрадиційний методичний захід – педагогічні посиденьки. Посиденьки – це захід, де збирається гурт, колектив людей, щоб поспілкуватися, обговорити якісь питання і, звичайно, відпочити. А так як ми з вами – педагоги, тому посиденьки наші будуть педагогічними. І поговоримо ми сьогодні про  про сучасного вчителя, який він — сучасний вчитель? 
   Ми – українці, а українці – працьовиті, старанні, наполегливі люди, які вміють поєднувати  плідну роботу з гарним відпочинком. На годиннику 9.30. Всі ми вже встигли плідно попрацювати, провівши низку уроків, тому  пропоную трішки перепочити – випити м’ятно-чебрецевого чаю, бо  жодні посиденьки в українців не обходяться без чаювання. Чому саме м’ятно-чебрецевий чай, тому що видатний вчений Авіценна називав чебрець Божественною травою, що допомагає людині не тільки впоратися з багатьма захворюваннями, але приймаючи її, продовжити собі життя,  а м’яту правителі Риму вважали  священною рослиною, яка активізує розумову діяльність. А воєначальники в давнину ставили букети з м’ятою у своїх резиденціях, тому що вона допомагає сконцентрувати  увагу. Чаювання буде супроводжуватися приємною легкою музикою.
 Музична пауза. Відео «Друзям»
Заступник директора. А зараз, до роботи.
Я пропоную сьогоднішню зустріч провести за моїми правилами:
 



1. Відкинути всі неприємності, які існують в реальному житті.
2. Відчути стук свого серця, пориви душі.
3. Налаштуватись на творчу атмосферу, співпрацю і  трішечки романтизму.
4. Все сказане Вами сьогодні повинно бути щирим.
5. Отримати максимум задоволення від спілкування з колегами +пізнання крапельки
нового.
                    2. Вправа «Знайомство» Гра “Геральдика.” За правилами гри учасники представляють власний герб, на якому  вони зображують  свої характеристики:
   Перш ніж розпочати нашу роботу, нам потрібно познайомитись. Всім пропоную на спеціальному аркуші паперу намалювати уявний герб, в якому буде розкрита особистість кожного. Після завершення завдання кожен учасник представляється і по черзі розповідає про свій герб і пояснює чому намалював його саме таким. Наприклад, якщо людина любить музику, то вона може зобразити себе у вигляді ноти чи якогось улюбленого інструмента.
- От ми з вами і познайомилися та більше дізналися один про одного. Як бачимо, кожному з нас притаманні певні риси характеру. Кожен «герб» -- це окрема  особистість, а  всі разом ми створили  герб нашого методичного центру учителів іноземних мов.
                  3. Повідомлення теми, мети, завдань тренінгу.
 «Організація педагогічної діяльності вчителя на уроках англійської мови». Ми поговоримо про поняття «сучасний вчитель», «сучасний урок»; особливості уроку іноземної мови; шляхи підвищення мотивації навчальної діяльності учнів.
               4.Вправа «Очікування»
Роздаються невеликі аркуші липкого паперу.
-Напишіть, чого саме ви очікуєте від тренінгу.
            Кожен презентує свої записи та прикріплює на плакаті із зображенням річки Темза.
            5. Інформаційне повідомлення
       Провідна роль у здійсненні  навчально-виховного процесу у школі завжди належала і належить учителеві.
        Нові підходи до розв'язання проблем освіти, зокрема і в галузі викладання іноземних мов, передбачають нові вимоги і до підготовки вчителя, його кваліфікаційної характеристики.
       Учитель повинен стати творцем своєї діяльності й сам відповідати за її результати. Така форма роботи можлива в разі співпраці учителя й учнів.
Учитель є організатором і співучасником навчально – виховного процесу.
         Учитель є джерелом інформації, лідером колективу, взірцем морально-етичних норм поведінки, моделлю майбутньої мовленнєвої діяльності, організатором психологічного клімату і керівником взаємовідносин в учнівському колективі.
          Ми входимо в епоху змін, яку несе нам нова українська школа. Саме вчитель повинен бути агентом змін в освіті, має бути мобільним.
              Давайте зараз складемо вислів, який влучно характеризує учителя, якого потребує сучасне суспільство.
             Вміє вчити той, хто вчить цікаво, хто викладає свій предмет так,  щоб  у  душі учня звучали струни у відповідь і ні на  хвилину не засинала його допитливість.
А. Ейнштейн
     Тож, які  вимоги до сучасного  уроку і  вчителя існують  нам зараз  з вами  доведеться  з’ясувати.
    Вправа «Сонечко»
    Отже, який він – сучасний вчитель? Ваше завдання – підібрати ознаки, які характеризують сучасного вчителя іноземної мови  і записати їх на промінчиках сонця
     Підсумок. Отже, сучасний вчитель  повинен мати такі якості, як креативність, винахідливість, бажання вдосконалюватись, бути активним, індивідуальним, самостійним, передавати свій досвід та ідеї іншим, мати нестандартний підхід до розв’язання  проблем, уміти генерувати ідеї в конкретні педагогічні дії, застосовувати нові методи й форми навчання.
         Сучасному вчителю необхідні гнучкість і нестандартність мислення, вміння адаптуватися до швидких змін умов життя. Зараз усім зрозуміло, що в  сучасних умовах , які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює  людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування й використання нового: ідей, задумів, нових підходів і рішень.
         А найголовніше—педагог має любити дітей . Без цього нікуди. Не любиш дітей — не варто йти в освіту.
         Ще педагог повинен розуміти, навчання не закінчується після випуску з університету й не обмежується раз на п’ять років проходженням курсів підвищення кваліфікації. Бо будь-хто у сучасному світі повинен бути «lifelong-learner», тобто людиною, яка навчається протягом життя. Це і здатність самостійно знайти собі те, що потрібно для професійного розвитку,  розуміти те, що навчатися потрібно для професійного розвитку, розуміти те, що навчатися потрібно протягом усього життя.  Настільки  швидко у нас  змінюється сучасний світ, що в чомусь наші діти вправніші, ніж ми, тож мусимо їх наздоганяти. Треба постійно вчитися. Хороший учитель – завжди учень

     З уроку починається навчально-виховний процес, уроком він і закінчується. Усе інше в школі відіграє хоча й важливу, але допоміжну роль, доповнюючи й розвиваючи все те, що закладається на уроках. Кожний новий урок – це сходинка в знаннях  і розвитку учня, новий внесок у формування його розумової й моральної культури, у розвиток ключових і предметних компетентностей.
      Мозковий штурм «Урок»
Хід вправи: підібрати асоціації на кожну букву зі слова «урок» Це можуть бути іменники, прикметники, дієслова. (висловлювання записуються поряд з буквою).
У  - УДОСКОНАЛЕННЯ, УМІННЯ, УСПІХ, УНІКАЛЬНІСТЬ,     УПРОВАДЖЕННЯ, УНІВЕРСАЛЬНІСТЬ
Р -  РОЗВИТОК, РЕЗУЛЬТАТИВНІСТЬ, РОБОТА, РЕАЛІЗАЦІЯ, РИЗИКИ,      РАДІСТЬ
О - ОПТИМІЗМ, ОБДАРОВАНІСТЬ, ОЧІКУВАННЯ, ОПТИМАЛЬНІСТЬ,      ОРІЄНТАЦІЯ НА ОСОБИСТІСТЬ
К -  КОМПЕТЕНТНІСТЬ, КРЕАТИВНІСТЬ, КОМУНІКАЦІЯ, КОРЕКЦІЯ
                  На аркуші А – 1 вертикально записуємо слово «урок».
Висновок: визначили основні риси сучасного уроку.
         На сучасному етапі розвитку освіти кінцевим результатом навчального процесу є формування компетентного випускника школи, розвиток ключових і предметних компетентностей учня. І так як освітній процес в основному відбувається на уроці, то і сучасний урок повинен мати компетентнісно орієнтоване спрямування, тобто і його структура, і його форми проведення, і технології й методи, які ми використовуємо, повинні забезпечувати розвиток і формування компетентностей, необхідних особистості для життєздійснення, життєреаліазації, життєтворчості.
                         КОМПЕТЕНТНОСТІ,  ЯКІ СЛІД РОЗВИВАТИ НА УРОЦІ
   КЛЮЧОВІ  КОМПЕТЕНТНОСТІ (міжпредметні та надпредметні) – здатність людини здійснювати складні  види  діяльності, ефективно  розв’язуючи актуальні індивідуальні та соціальні проблеми.
    ЗАГАЛЬНОГАЛУЗЕВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ які формуються впродовж засвоєння змісту певної освітньої галузі й проявляються через уміння застосовувати їх на практиці.
   ПРЕДМЕТНІ  КОМПЕТЕНТНОСТІ складова загальногалузевих  компетентностей, яка  стосується конкретного  навчального  предмета.
  Кожна компетентність побудована на     поєднанні:
·        знань і вмінь
·        пізнавальних ставлень і практичних       навичок
·        цінностей, емоцій
·        поведінкових компонентів, тобто всього того, що можна мобілізувати   для активної дії    

        Сьогодні перед учителем англійської мови постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, щоб розкрив їх творчий потенціал особистості, поставив її в ситуацію самостійного пошуку, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань з інших предметів на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить такі шляхи найефективнішого досягнення мети навчання прийоми оптимізації навчального процесу, змінивши сам підхід до здобуття знань з англійської мови. Тому до сучасного уроку іноземної мови висуваються такі вимоги

                             ВИМОГИ ДО УРОКУ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
1. Мовленнєва спрямованість уроку. Визначення мовленнєвої діяльності як основного об'єкта навчання передбачає формування чотирьох видів цієї діяльності - слухання, говоріння, читання, письма на уроці іноземної мови. Комунікативна атмосфера повинна пронизувати весь урок, починаючи з повідомлення вчителем завдань уроку ("Сьогодні ми поговоримо про те, як можна відпочити на канікулах, прочитаємо казку, навчимося виражати прохання англійською мовою і закінчуючи підсумком уроку, коли вчитель оцінює роботу учнів, наголошуючи на їх досягненнях саме в оволодінні комунікацією.

2. Комплексність уроку іноземної мови. Ця особливість уроку зумовлена природою мовлення: у мовленні всі види діяльності взаємодіють, сприяють формуванню один одного. Отже на уроці іноземної мови всі аспекти мови - фонетичний, лексичний, граматичний - вивчаються взаємопов'язано, взаємозумовленим є й навчання видів мовленнєвої діяльності. Так, кожна доза мовного матеріалу повинна опрацьовуватись в усіх видах мовленнєвої діяльності.

3. Іноземна мова - мета і засіб навчання. Це положення пов'язане з використанням засобів мовної наочності для оволодіння діяльністю на іноземних мовах, що реалізується завдяки мовленню вчителя. Мовлення вчителя виконує дві важливі функції. По-перше, воно використовується для організації вчителем навчання та виховання на уроці. Отже воно повинно бути виразним, переконливим, грамотним, економним. По-друге, мовлення вчителя іноземної мови на відміну від вчителів інших предметів є засобом навчання, тобто зразком для наслідування, опорою, котру може використати учень, стимулом, що спонукає до мовлення

4. Створення іншомовної атмосфери на уроці має стати одним із завдань учителя іноземної мови, тому він повинен прагнути до ведення уроку виключно іноземною мовою. Спочатку доцільно перекладати учням свої розпорядження на рідну мову, а з часом обмежити її використання тільки найнеобхіднішими ситуаціями. Проте при значущості мовлення вчителя воно не повинно займати більше 10% часу уроку. Решта часу повинна бути віддана мовленню учнів.

5. Різноманітність форм роботи учнів. Особливий ефект цього дає поєднання індивідуальних форм роботи з колективними, а також використання інтерактивних методів навчання.

6. Мотиваційне забезпечення навчальної діяльності .
Одним із невід’ємних елементів будь-якого уроку має бути мотивація навчальної діяльності учнів, адже основне в педагогічному  мистецтві вчителя – уміння спонукати, а не примушувати.
         Вправа «Пазли»
На розрізаних аркушиках записані слова, що входять у визначення терміну мотивація. Серед них є зайві (інтелект, активність). Учасники мають правильно скласти визначення й прикріпити на дошці.
                              Мотивація — це спрямованість учня до різнобічної  навчальної  діяльності.
            Вправа «Моделюю мотивацію».
        - Завдання: скласти мотивацію уроку з англійської мови. Тема «Англія»
          Колаж «Зимова Фантазія»
Сонечко:   промінчики-яким повинен бути вчитель, щоб мотивація здійснювалася на високому рівні (записують)
Сніжинки: методи мотивації(записують)
Прийоми, які можна використовувати для мотивації:
-- Зв’язок навчального матеріалу з реаліями життя
-- Створення проблемної ситуації, для розвязання якої потрібно засвоїти нове
-- Рольові ігри
-- Використання епіграфів, афоризмів
--Залучення досвіду дітей
-- використання ІКТ, мультимедійних презентацій, відо
зірочкитехнології, вправи

Сніговик: компетентності, які, на вашу думку, ви найбільше формуєте  в процесі вивчення іноземної мови.
Створення образу учня з високою мотивацією до навчання
Інструкція. А тепер уявімо учня з високою мотивацією до навчання. Ви можете його намалювати, написати, які якості йому притаманні
    На уроці іноземної мови мотивація забезпечується рядом факторів.
     По-перше, матеріал, що використовується на уроці, повинен бути цікавим, відповідати смакам та уподобанням учнів. Це може бути не тільки цікавий текст, але й сучасна пісня, поезія, гумор тощо.
      По-друге, прийоми роботи з навчальним матеріалом повинні приваблювати учнів. Цьому сприяють колективні форми роботи, де учень відчуває себе суб'єктом спілкування, навчальні ігри (ігри-конкурси, змагання, ігри на здогадку, рольові ігри, буквені ігри, рухливі ігри і т.п.), що ставлять учнів у життєву ситуацію, проблемні завдання до вправ, які сприяють інтелектуальному розвитку учня.
         По-третє, учень повинен усвідомлювати рівень своєї успішності у вивченні іноземної мови, бо це викликає задоволення собою, відчуття прогресу в навчанні. Успішність навчання досягається доступними та посильними навчальними завданнями, її оцінкою з боку вчителя та учнів. Щоб завдання було посильним, учень повинен мати  можливість скористатися  зразком виконання дії, необхідними опорами, ключами для самокорекції, що може забезпечуватись використанням різноманітних допоміжних засобів навчання, як  нетехнічних, так і технічних.
           Але слід зазначити, що не зважаючи на те, що етап мотивації навчальної діяльності виокремлюється на початковому етапі уроку, орієнтація на навчальну діяльність повинна здійснюватися протягом  усього уроку й мотиваційне забезпечення школярів не обмежується початковим усвідомленням учнями практичного значення навчального матеріалу – головним мотивом навчальної діяльності, на думку багатьох учених, є інтерес, а головною умовою пізнавального інтересу – емоційний фон уроку. Тому  мотивація навчальної діяльності має пронизувати весь процес навчання на уроці

        Як показує життя, використовуючи одинакові форми і методи роботи, ми часто досягає різних результатів
     Вправа «Сніжинка». Ми зараз спробуємо довести це проведенням вправи «Сніжинка».
Всі  учасники стають в коло, спиною один до одного і за вказівкою тренера виконують певні завдання із чистим листком паперу. Після закінчення вправи учасники повертаються обличчям один до одного і показують свої роботи. В кожного вона –різна. З цього варто зробити висновок, що так само, як різні сніжинки, так само не буває однакових уроків. Ми всі виконували одне завдання, але отримали різні результати. Це не значить, що завдання виконане неправильно, це значить, що ми виявили свою творчість, виконуючи його. Пам’ятайте про це, плануючи кожен свій урок. Щоб виховувати і формувати креативну особистість дитини, можна активно практикувати у своїй діяльності особистісно- орієнтовані уроки.
        Заступник директора: Наші сьогоднішні посиденьки підходять до завершення. І наостанок дуже хочеться, аби у кожного із вас залишилось щось приємне на згадку.
Вправа «Квітка бажань»
Уявіть, що у ваших  руках квітка бажань. У думках перенесіть все добре, прекрасне з цієї квітки у своє серце. Відчуйте , як воно входить у Вас, як зігріває  душу, наповнює її радістю. Напишіть на пелюстці у родовому відмінку, те , що ви хочете побажати один одному на закінчення нашої зустрічі ажано одним словомі загорніть пелюстку. Кожна пелюстка має бути загорнута.
(Квітка ставиться у тарілку з водою)
Ви бачите, як бажання повертаються до  кожного з вас. Хай ваші душі і серця будуть щирими і відкритими і тоді все добре сторицею повернеться до вас.
 Підведення підсумків. Очікування.
Вправа “Країна моєї мрії”. Тренер пропонує висловити учасникам свої думки з приводу того, про що вони дізналися, чи здійснилися їхні надії, чи допоможе це їм у їхній подальшій роботі.






ОСНОВНІ РИСИ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ  ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
1. Натхненний (надихає учнів на успішну діяльність, учні відчувають його захоплення своєю роботою та предметом.)
2. Професійно-підготовлений (добре знає свій предмет, щоденно планує й готує свої уроки.)
3. Підтримує учнів( розвиває та підтримує творчість і допитливість учнів, дружній та доброзичливий, підтримує і заохочує, усміхнений, уважний і люблячий).
4. Послідовний, принциповий і вимогливий у викладанні та в оцінюванні (доброзичливо принциповий, цілеспрямований і послідовний, толерантний та терплячий).
5. Забезпечує ефективне навчання та виховання (дає          зрозумілі пояснення, навчає цікаво й весело, не принижує особисту гідність учня).
6. Завжди дає відповідь на несподівані запитання, а якщо не знає відповіді, визнає це, зауваживши, що знає, як і де знайти її.
7. Визнає і практикує різноманіття у викладанні( урізноманітнює навчальний процес, використовує і запроваджує новітні навчальні методи).
8. Гнучкий, позитивно ставиться до змін.
9. Залишає негативний емоційний вантаж поза дверима класу.
“Мотивація – головні сили, що рухають дидактичний процес. „Вони посідають перше місце серед факторів, що визначають його продуктивність”(І.Підласий)
   “Мотивація – це процес, у результаті якого певна діяльність набуває для індивіда особистого сенсу”  ( В.П. Беспалько)




2 коментарі: